
افیلیت مارکتینگ یا سرویس همکاری در فروش یکی از بهترین راههای کسب درآمد اینترنتی است. صنعت افیلیت مارکتینگ از سال 2015 بهطور متوسط هرسال 10.1% رشد داشته است و از همان زمان پیشبینی شده بود که ارزش این صنعت تا سال 2020 به 6.8 میلیارد دلار میرسد. 90% تبلیغ دهندگان، افیلیت مارکتینگ را قسمت مهمی در تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ میدانند.
افیلیت مارکتینگ یا سرویس همکاری در فروش چیست؟
بازاریابی وابسته فرآیندی است که در آن یک شرکت یا شخص وابسته برای محصولات شخص یا شرکت دیگر بازاریابی انجام میدهد. و کمیسیون دریافت میکند. شرکت وابسته یک کالا را انتخاب میکند، آن را تبلیغ میکند و از هر فروش مقداری دستمزد میگیرد.
بازاریابی به شکل همکاری در فروش، یک روش محبوب برای ایجاد درآمد آنلاین است. این روش دو سر سود است. زیرا هم فروش برندها، شرکتها و سایتهای فروشگاهی بیشتر میشود و هم درآمد خوبی برای افرادی که به این کار علاقهمند هستند، ایجاد میکند. جالب است بدانید که ۸۱٪ از برندها و ۸۴٪ از ناشران از افیلیت مارکتینگ استفاده میکنند. این آمار هر ساله با افزایش هزینههای بازاریابی وابسته افزایش پیدا میکند. همچنین ۱۶٪ از کل سفارشهای آنلاین تحت تأثیر بازاریابی وابسته است.
در این بازاریابی از انواع روشها و تواناییهای افراد و شرکتها برای گسترش فروش استفاده میشود. معمولا یک استراتژی بازاریابی موثر طراحی میشود و کار طبق آن پیش میرود. مثلا طراحی سایت، بهینهسازی موتور جستجو و قرار دادن لینکهای وبسایت فروشگاهی در صفحات وبسایت، یکی از این روشها است. البته هزینههای این روش بالا تقریبا زیاد است، به صبر و حوصله احتیاج دارد و باید علاقه زیادی به آن داشت. ولی اگر استراتژی به درستی انجام شود، درآمد خوبی به دست میآید.
کار با افیلیت مارکتینگ چگونه است؟
افیلیت مارکتینگ یا بازاریابی برای شرکت های وابسته مسئولیت های زیادی را برای بازاریاب به وجود می آورد، اما در عین حال سهمی از سود را به مشارکت کنندگان می رساند. شرکت ها از توانایی افراد مختلف برای یک استراتژی بازاریابی موثرتر استفاده می کنند. برای استفاده از این روش سه ردیف شغلی درگیر هستند که عبارتند از:
-فروشنده و سازندگان محصول
-شرکت وابسته یا تبلیغ کننده
-مصرف کننده
کسب درآمد در افیلیت مارکتینگ
افیلیت مارکتینگ روش سریع و ارزانی برای کسب درآمد است. اگر به بازاریابی در محیط آنلاین علاقه داشته باشید، میتوانید این کار را امتحان کنید. اما چگونه با این روش حقوقتان را دریافت میکنید؟ برخی مواقع روند محاسبه و دریافت پورسانت کمی پیچیده میشود. به هر حال روشهای مختلفی برای دریافت کارمزد وجود دارد و گاهی اوقات این روشها خیلی سودآور و گاهی هم کم سود هستند. به هر حال درآمدها از چند روش به دست میآیند:
- پرداخت به ازای هر فروش: ساختار افیلیت مارکتینگ استاندارد به صورت پرداخت به ازای هر فروش است. در این روش تاجر درصدی از قیمت فروش محصول را به فرد یا شرکت بازاریاب میدهد.
- پرداخت به ازای لید: در این روش شرکت تولیدکننده به ازای لیدها یا مشتریان بالقوهای که شخص وابسته معرفی میکند، پورسانت میدهد. شرکت وابسته باید مشتری را متقاعد کند که به وبسایت تولیدکننده مراجعه کند و اقدامات مورد نظر را انجام دهد. مثلا اقداماتی مثل پر کردن فرم تماس، ثبت نام برای آزمایش یک محصول، اشتراک در خبرنامه یا دانلود یک نرمافزار یا فایل.
- پرداخت به ازای هر کلیک: این روش شرکت وابسته را به هدایت مجدد مصرفکنندگان به وبسایت موردنظر تشویق میکند. یعنی شرکت وابسته باید مصرفکننده را به وبسایت شرکت فروشنده سوق دهد. با ورود لید و مشتری به سایت و کلیکی روی بنرها و محصولات، شخص وابسته کارمزد دریافت میکند.