
تعداد کلمات محتوا
تعداد کلمات محتوا اگر بخواهید یک محتوای متنی بنویسید. و برایتان مهم باشد که آن محتوا در یک کلمه کلیدی رتبهی خوبی داشته باشد. و در صفحه اول نتایج جستجو پدیدار شود، متفاوت است و ممکن است این پرسش در ذهن تان شکل بگیرد که محتوای متنی من باید چند کلمه باشد؟
در سال ۲۰۰۵ شاید تعداد کلمات محتوا مهم ترین فاکتور در رتبه گرفتن بود. اگر شما یک محتوای طولانی داشتید به احتمال خیلی زیاد در گوگل رتبه می گرفتید. اما بعدها این فاکتور کمرنگ تر و کمرنگ تر شد. حالا سوال اینجاست که آیا الان در سال ۲۰۲۰ تعداد کلمات تاثیری در رتبه گرفتن صفحات و نوشته ها در گوگل دارد؟
احتمالا در جاهای مختلفی دیده اید که به شما می گویند برای رتبه گرفتن باید محتوایی کامل و جامع بنویسید. مگر کامل و جامع به معنای زیاد نوشتن نیست؟ اصلا چه تعداد کلمه برای گوگل مناسب است؟ افزونه Yoast هنوز هم تعداد کلمات را در نظر می گیرد. خب حالا چکار کنیم؟
رابطه بین تعداد کلمات و کسب رتبه در گوگل
تقریبا هر سایتی که تولید محتوای کامل و جامع دارد گوگل خوب رتبه می گیرد. این محتوای کامل و جامع شامل تعداد زیاد کلمات هم می شود. اما تعداد زیاد به این معنا نیست که شما صفحات تان را پر از کلمه کنید. این تعداد زیاد بسته به موضوع و بسته به رقبایی که دارید متغیر است.
حالا با حضور ماشین لرنینگ این تعداد کلمات کمرنگ تر شده اند اما حتی الگوریتم های ماشینی گوگل هم به متن های بلند بهای بیشتری می دهند. در یک کلام وقتی شما در مورد یک موضوع خاص بیشتر می نویسید. گوگل فکر می کند که شما تسلط بیشتری روی موضوع دارید. اما این موضوع در بلاگ پست ها بیشتر دیده می شود. در لندینگ پیج ها یا صفحات فروش این تعداد کلمات چندان تفاوتی در اصل موضوع ایجاد نمی کند. مثلا ممکن است شما برای یک دسته بندی از محصولات تان هزاران کلمه بنویسید اما رقیب شما حتی یک کلمه هم ننویسد. اما رتبه بهتری بگیرد. اینجا تاثیر بک لینک ها و سایر فاکتورها بیشتر به چشم می آید.
نوشتن محتوای ارزشمند
تا اینجای کار متوجه شدیم که تعداد کلمات همچنان مهم است. اما گاهی اوقات تعداد کلمات زیاد می توانند به ضرر شما تمام شوند. مثلا شما صفحه ای دارید که برای آن ۴۰۰۰ کلمه نوشته اید. در حالی که برای این موضوع ۴۰۰ کلمه هم کافی بود. گوگل ممکن است این محتوای شما را کم ارزش تر بداند. چرا؟ چون گوگل ویژگی های دیگری را هم در محتوا دخالت می دهد. مثلا اینکه کاربر چند دقیقه در صفحه شما مانده است. اگر شما ۴۰۰۰ کلمه محتوا نوشته باشید اما کاربران به طور میانگین ۳۰ ثانیه در صفحه شما مانده باشند به این معناست که محتوای شما بدردنخور است. اینجاست که در الگوریتم ماشین لرنینگ گوگل رفتار کاربر هم به طور کامل آنالیز می شود و مطابق با این رفتار به محتوای شما نمره داده می شود.
سئو در حال حاضر یک جعبه سیاه است. هیچ کس از درون آن خبر ندارد. الگوریتم ماشین لرنینگ یک الگوریتم یادگیرنده است. و حتی شاید خود متخصصین گوگل هم حالا کنترل چندانی روی آن ندارند. فقط مسیر را برای آن مشخص کرده اند. و ادامه ی ماجرا به دست ماشین سپرده شده است.
با این تعاریف باید بدانید که طول محتوا به نوع محتوای شما هم بستگی دارد. مثلا اگر کلیدواژه ای که روی آن رتبه گرفته اید تنها با ۲۰۰ کلمه قابل پاسخ دادن است. و شما ۱۰ برابر برای آن محتوا نوشته اید ممکن است گوگل به محتوای شما شک کند. پس باید به طور کامل روی این محتوا اشراف داشته باشید. و بدانید دقیقا چه نوع محتوایی بنویسید تا گوگل به شما اعتماد کند.
در نوشتن محتوا تکنیکی وجود دارد که بسیاری از متخصصین سئو آن را به کار می گیرند و آن جذاب نوشتن محتواست.
محتوای جذاب و دارای داستان و روایت، کاربر را در صفحه نگه می دارد. حتی اگر کاربر به جوابش هم برسد همچنان در صفحه می ماند تا کل محتوای شما را بخواند. اگر بتوانید چنین محتوایی بنویسید قطعا شما رتبه خوبی از گوگل دریافت خواهید کرد.
بررسی تعداد کلمات محتوا و تاثیر آن در رتبه گرفتن
وبسایت Oncrawl.com بیش از ۱۰ هزار صفحه را در ۱۰ کلیدواژه مهمی که در آن رتبه دارند با رقبا مقایسه کرده است. و نتایج جالب توجهی از آن گرفته است. اینکه درصد بالایی از صفحاتی که رتبه های اول را به خود اختصاص داده اند. طول محتوای زیادی دارند و تعداد کلمات آن ها بیشتر است. اما برخی صفحات هم در اینجا جزو استثنائات بوده اند. یعنی با اینکه تعداد کلمات کمتری داشته اند. و حتی پروفایل لینک آن ها هم ضعیف تر بوده اند رتبه های خوبی به خودشان اختصاص داده اند. با بررسی دقیق تر این صفحات تنها یک چیز به چشم می خورد و آن طراحی دقیق و کاربرپسند سایت است. که مخاطب را نگه می دارد و مخاطب از بودن در آن لذت می برد.
برند بودن سایت هم در این مسئله تاثیر دارد. محتوایی که یک برند می نویسد نسبت به محتوایی که یک فرد معمولی یا یک وبسایت گمنام می نویسد از نگاه گوگل معتبرتر است. پس این شما هستید که تعیین می کنید که هر محتوا باید دقیقا چه تعداد کلمه داشته باشید. باید خودتان را جای کاربر قرار دهید و ببینید برای این موضوع به خصوص چه تعداد کلمه مناسب است.
تعداد کلمات محتوا باید چند کلمه باشد؟
هیچ کس نمی تواند عدد دقیقی به شما بدهد. ممکن است شما صفحه ای داشته باشید که تنها با ۲۰۰ کلمه در رتبه اول باشد و ممکن است که محتوایی داشته باشید که ۲۰۰۰۰ هزار کلمه باشد، اما همچنان رتبه ی خوبی نگیرد. دقیقا مثل محتوای سی هزار کلمه ای نیل پاتل که در مورد سئو نوشته بود و حتی به صفحه اول گوگل هم نرسید. در اینجا اعتبار سایت شما، نوع محتوا، موضوع محتوا و… تعیین کننده های اصلی هستند. اما چیزی که مهم است این است که تعداد کلمات همچنان برای گوگل مهم هستند. پس حتما به این موضوع دقت کنید.
نایت cms در این مقاله به شما عزیزان آموخت که باید محتوایی را تولید کنید که پاسخگوی سوالات کاربران باشد و از نظر موتور های جستجو نیز محتوای ارزشمندی شناخته شود. این کار را با توسعه دایره کلمات به راحتی می توانید انجام دهید و نتیجه آن کسب جایگاه بهتر برای وب سایتتان خواهد بود.