
محتوای ستونی
محتوای ستونی اصطلاح پیلار کانتنت به معنی یک محتوای عمیق هست که به صورت کامل و جامع یک موضوع خاص را تعریف می کند. این مدل بین بخش های مختلف محتوایی ارتباط معنایی ایجاد میکند و این ارتباط از طریق لینک های داخلی صورت می گیرد. خوشههای محتوا که خوشههای موضوعی نیز نامیده می شوند، مجموعه ای از مطالب است که به طور مستقیم به موضوعی مربوط میشود که حالت عمومی دارد (pillar page) و قصد داریم با آن رتبه بگیریم. در این مدل گوگل یک محتوا را به تنهایی و براساس کلمه کلیدی آن محتوا مورد ارزیابی قرار نمی دهد بلکه آن را براساس ارتباطی که با محتواهای تولید شده دیگر در آن موضوع دارد مورد ارزیابی قرار میدهد. در واقع در مدل خوشهای دو قسمت اصلی وجود دارد:
Pillar: هسته یا ستون خوشه محتوایی است که هدف ما بوده و می خواهیم با آن ترافیک بگیریم.
Cluster: در واقع شاخ و برگهای هسته محتوایی به حساب میآید و در پیرامون مطلب اصلی ما هستند.
چرا این نوع محتوا، محتوای ستونی نامیده می شود؟
نوشتن محتواهای کاملی که می توانند به راحتی خواننده را از جستجوی دیگر مقالات بی نیاز کنند، نه تنها سئوی سایت را ارتقا می دهند، بلکه به عنوان ستون های (Pillar) اصلی آن سایت شناخته می شوند. به همین دلیل است که به این محتواها، پیلار کانتنت (Pillar Content) می گویند. این در حالی است که بک لینک (Back Link) های موجود در مقالات باعث هدایت خوانندگان به سایر مقالات سایت می شوند. بنابراین اگر طرحی از پیلار کانتنت و مقاله های لینک شده ترسیم کنیم محتوای خوشه ای به دست می آید که نام دیگر محتوای ستونی است.
انواع صفحات محتوای ستونی
به طور کلی نمی توان برای مدل محتوای ستونی قالب مشخصی را تعریف کرد. انتخاب قالب محتوایی به حوزه کاری و مطالب سایت بستگی دارد، اما دو نوع متداول از ستون محتوایی وجود دارد که میتوان بر اساس آن به تولید محتوا پرداخت.
- محتوای 10x به معنی محتوایی است که ۱۰ برابر محتوای عادی ارزش دارد. در واقع صفحات ستونهای 10x برخلاف یک پست وبلاگ، که یک مرور مختصر به شما میدهد و خوانندگان را به ادامه یادگیری از طریق دعوت به اقدام یا تماس با شما، مجبور می کند، محتوایی طولانی را ارائه میدهند که به کاربران امکان می دهد همه چیز را در یک موضوع خاص بدانند.
- محتوای لیستی از منابعی که به معرفی محتواهای خوب یک حوزه میپردازد. این نوع صفحه ستون بر استفاده از پیوندهای داخلی و خارجی برای اتصال خوانندگان با مفیدترین مطالب مرتبط با ستون متمرکز است.
مزایای محتوای ستونی (Pillar Content)
آنقدر مزایای محتوای ستونی در بازاریابی محتوا زیاد است که همین الان بهتر است نسبت به پیاده سازی استراتژی های اولیه آن اقدام کنید. بودن محتواهای خوشه ای و ستونی، میزان بازدید از سایت شما را بیشتر خواهد کرد. کاربران وارد سایت شما میشوند، با حجم زیادی از اطلاعات مرتبط با آنچه به دنبالش بودند مواجه میشوند. همین مسئله میزان درگیری کاربر با سایت شما را بال میبرد. نام برند و آدرس شما ناخودآگاه در ذهن او میماند و حتما دوباره به سایت شما سر خواهد زد.
-
بهبود SEO و رنک بهتر:
محتوای شما هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو باید قابل فهم باشد. ایجاد ساختار پیلار و کلاستر و لینک سازی میان آنها، محتواهای شما را برای گوگل نیز قابل فهم می کند. از طرفی کاربران نیز با رفت و آمد میان این لینکها به موتور جستجو یک خط میدهند که این مطالب برای کاربر مفید هستند. همین مسئله جایگاه شما را در گوگل بالا خواهد برد.
-
مدیریت بهتر محتواهای بارگذاری شده:
با داشته استراتژی تولید محتوای ستونی و خوشه ای، شما یک نقشه از محتواهای تولید شده خود خواهید داشت. هر لحظه میتوانید آنها را چک کنید، به روزرسانی کنید و تقویت کنید. برای همین ابتدا میبایست موضوعات کلی مد نظر خود را مشخص کنید. صفحات جامع را درست کنید. برنامه محتوایی خود را در تقویم محتوایی ایجاد کنید و با توجه به آن گام به گام پیش بروید.
-
بهبود کیفیت محتواهای نوشته شده:
شما با هر محتوای پیلار که ایجاد میکنید، در واقع کار خود را برای مدتها آسان کردهاید. شما یک بستر کلی ایجاد کردهاید که میدانید باید خوشه های آن را چگونه ایجاد کنید. برای همین از بلاتکلیفی درمیآیید. سرعت تولید محتوای شما بیشتر میشود و از نظمی که ایجاد کردهاید، لذت خواهید برد.
-
بالا بردن رضایت کاربری:
شما یک سری محتوای مرتبط و ساختار یافته ایجاد کردهاید. خودتان را جای کاربر بگذارید تا به راحتی متوجه جذابیت این ساختار شوید. بالا رفتن رضایت کاربری همان بهبود تجربه کاربری است که گوگل بسیار به آن اهمیت میدهد.