
پست مهمان ( Guest Post)
پست مهمان (Guest Post)، روشی است که در آن یکی از پست های وبلاگتان را در وبلاگ فرد دیگری، به منظور ایجاد و ساخت روابط بیشتر، ایجاد ارزش و اعتبار و ایجاد لینک، منتشر می کنید. اگر می خواهید پست میهمان را فقط به منظور بهبود سئو سایتتان منتشر کنید، باید بسیار مراقب باشید، چراکه این پست ها اغلب شامل کامنت های اسپم است. در عین حال، اگر پست میهمان در جای درستی منتشر شود، می تواند تاثیر مثبتی روی سئو سایتتان بگذارد.
منظور از پست، آن محتوایی است که در سایت یا شبکه اجتماعی منتشر میشود. منظور از پست مهمان اما، محتوایی است که شما در رسانه دیگران منتشر میکنید. مثلا اگر شما به عنوان مدیر سایت X در وب سایت نایت CMS یک مقاله آموزشی مرتبط به حوزه فعالیت ما و البته خودتان به شکل رایگان منتشر کنید، در واقع این یک پست مهمان است.
اهداف پست مهمان چیست؟
- دریافت بک لینک: همانطور که گفتم، در اغلب مواقع هدف اول و شاید تنها هدف انتشار پست مهمان (Guest Post)، دریافت یک یا چند بک لینک به سایت باشد.
- برندسازی: زمانی که محتوایی با نام شما در یک سایت پربازدید منتشر شود. تعداد زیادی مخاطب با اسم خودتان یا سایتتان آشنا میشوند. این موضوع باعث یک برندسازی قدرتمند برای شما خواهد شد.
- ارتباط سازی: خیلی از وبمستران باهوش در سطح وب، با هدف ارتباط سازی به سراغ انتشار پست مهمان میروند. در واقع آنها میخواهند به بهانه انتشار یک پست رایگان در سایت افراد فعال در حوزه شان، با آنها ارتباط گرفته و در آینده از این ارتباط سود ببرند.
نوشتن پست مهمان چه تاثیری در سئو سایت دارد؟
امروزه نوشتن پست مهمان (Guest post) یکی از استراتژیهای رایج سئو در بین مدیران وبلاگها و سئو کاران میباشد. البته این بدان معنا نیست که همه افراد تا به حال با نوشتن پست مهمان به نتیجه رسیدهاند.
اگر به صورت کاملا طبیعی و آگاهانه از پست مهمان استفاده شود، میتواند روشی راحتتر نسبت به دیگر روشهای دریافت بک لینک باشد. در استفاده از پست مهمان، این نکته را در نظر بگیرید که سایتهایی که از این استراتژی جهت بهینهسازی سایتشان کمک میگیرند، گوگل آنها را جریمه میکند. زیرا آن را نوعی تبانی برداشت میکند و موتور جستجو گوگل اصلا فریب و تبانی در بهبود سئو سایت را نمیپذیرد.
بنابراین بهتر است سایتی که در آن پست مهمان قرار میگیرد لینک را به صورت No-follow قرار دهد. میتوان گفت پست مهمان مثل یک خیابان دو طرفه است. به گونه ای که میتواند همان قدر که روی سایت فردی که نوشتهای را به عنوان پست مهمان در یک سایت دیگر قرار میدهد اثر مثبت بگذارد برای سایت میزبان هم اثرات مثبتی نیز داشته باشد، فقط باید اصول سئو و بهینه سازی در نوشته به طور دقیق و کامل رعایت شود.
سایت های خوبی را جهت پست مهمان انتخاب کنید
اگر پست مهمان (Guest Post) خودتان را در سایت های بی کیفیت یا کم اعتبار منتشر کنید. نه تنها چیزی به دست نمیآورید، بلکه مقداری اعتبارتان را هم از دست میدهید. درست است که پست مهمان برای سئو سایت و برند شما مزیتهای زیادی دارد. اما این بهانه خوبی نیست که بخواهید به خاطرش به سراغ هر سایتی رفته و در آن محتوا منتشر کنید. قبل از انتخاب سایت برای انتشار پست مهمان، به این نکات دقت کنید:
- قدرت دامنه سایت
- میزان ترافیک سایت
- اعتبار سئو سایت مورد نظر
- ارتباط سایت مقصد با سایت شما
- میزان تعامل کاربران با محتواهای قبلی